THOR 505

ER AUDIO  505 B


Kabinette blir laget i 30mm MBF i bass kassE  Og 19 mm til panelene

Det kan også bestilles fronter i  forskjellig

Tresorter eks. eik

Front trekk følger ikke med men kan bestilles

Ikke alle bruker dette.

Basskassene for 1 panel modell blir laget for 8 tom  bass

Bass kabinett for 2 panel modell  er laget for 10 tom bass

Sett for  2 paneler  høyde 165cm

Bredde ca 30cm dybde på kasse ca 40m



Her vises 2 forsider og 2 bak sider  til et sett med

et panel i hver side.

Folie (menbram) limes mellom disse

  4 stk minipanel 505 går til et stereo sett

i tower serien

 

Dimensions 505 x 150 x 5 (H x W x D in millimetres) 



Teknisk data på 505 panelet

Sensitivity 88dB for 2.83v input

Frequency Response  200Hz to 20kHz + or - 2dB



klikk på bilde for større




Bygg  din elektrostat høyttaler .

Elektrostat elementene er 15x505 cm  ferdig for montering

Lyden er helt spesiell  ,som du antagelig ikke har hørt den før (se vedlegg)

Det var opprinnelig tenkt å bruke 1 stk panel i hver side som

Front høyttaler—centerhøyttaler—bak høyttaler i et kino system

Det har da vist seg at disse panelene har forbløffende  egenskaper

i et front system når de er stablet 2og2 i høyden

Frekvens området på panelene alene er 200hz til 20000hz>

Eller 25hz til 20000hz  for komplett inklusiv bass.

Da panelene har meget gode transient egenskaper

Setter de litt krav til et godt bass element

Vi har valgt Seas  Prestisje eller Exel .

      En kan velge aktiv filter og bass forsterker 

     

Jeg har hatt gleden av å få lytte til Tor sitt nye elektrostatprosjekt. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til elektrostater. Kan ikke skryte av å ha hørt så mange, men noen har det blitt opp i gjennom årene. Jeg syns ofte elektrostater har en klangfarge som virker litt unaturlig. Det liker jeg ikke. Mistenker at det er det matrialet som panelene er laget av, som gir denne klangen. Denne oppfatningen av elektrostater preger sikkert meg når jeg skal lytte til noe nytt. Mitt eget anlegg, Mark Levinson No 432 forsterker, No 326S forforsterker, No 512 cd-spiller, Infinity Prelude Forty høyttalere, Synergistic Research kabler og Tranquility Base og Base XL platformer preger meg også.

Men når Tor satte i gang med pianomusikk på anlegget sitt, glemte jeg både mitt eget anlegg, og min gamle oppfatning om klangen i elektrostater som jeg ikke liker. Her var det bare å senke skuldrene, og nyte. Det første som slo meg var den nydelige klangen i pianoet. Og hvor stille bakgrunnen i lydbildet var. Det som skal være sort, det VAR sort. Jeg fikk umiddelbart følelsen av et meget avslappet lydbilde.

Instrumentene hadde god plass, ingen forstyrret hverandre. Meget ryddig. Stort og luftig. Avstand fra lytteposisjon til høyttaler var litt for stor. Det var helt avgjørende å sitte akkurat i sweetspot for å få det rette stereoperspektivet. Dette skyldtes nok også avstand til høyttalerne. Litt justering på vinkling ville også vært nyttig.

Vi lyttet også til annen musikk, som også ble gjengitt på en fin måte. En gitarsolo la seg foran alt annet, og var til å ta og føle på. Sangstemmer ble gjengitt meget uanstrengt og naturlig. En trompet låt som en trompet (!) Disse panelene har overhode ikke den klangen som jeg har så lett for å mislike. Jeg liker alltid å teste anlegg med litt gammel musikk, fordi jeg spiller mye gammel musikk selv. Også her gjorde panelene en god jobb. Det låt selvsagt litt gammelt, men absolutt til å nyte. Og det at forskjellige innspillinger blir gjengitt forskjellig, er jo et kvalitetsstempel. Hvis alt låter likt, er det noe veldig galt et sted.

Jeg vet ikke hva høyttalerne koster, men det er utvilsomt en tidkrevende jobb å bygge dem. Med en anstendig timepris, og med tanke på lydkvaliteten, vil jeg tippe at den blir ganske dyr.


05.05.2015

Egil Andreassen  

En annen Lytter sa etter å ha hørt på våre Martin Logan Quest og så på 505 dobbel

Sitat: Det var som å fjerne et ullteppe

15.08.15

Siden dette er det er gjort en del rettelser med plaseringer og vinkling.med godt resultat.