ER AUDIO 505 B
Kabinette blir laget i 30mm MBF i bass kassE Og 19 mm til panelene
Det kan også bestilles fronter i forskjellig
Tresorter eks. eik
Front trekk følger ikke med men kan bestilles
Ikke alle bruker dette.
Basskassene for 1 panel modell blir laget for 8 tom bass
Bass kabinett for 2 panel modell er laget for 10 tom bass
Sett for 2 paneler høyde 165cm
Bredde ca 30cm dybde på kasse ca 40m
Her vises 2 forsider og 2 bak sider til et sett med
et panel i hver side.
Folie (menbram) limes mellom disse
4 stk minipanel 505 går til et stereo sett
i tower serien
Dimensions 505 x 150 x 5 (H x W x D in millimetres)
Teknisk data på 505 panelet
Sensitivity 88dB for 2.83v input
Frequency Response 200Hz to 20kHz + or - 2dB
klikk på bilde for større
Bygg din elektrostat høyttaler .
Elektrostat elementene er 15x505 cm ferdig for montering
Lyden er helt spesiell ,som du antagelig ikke har hørt den før (se vedlegg)
Det var opprinnelig tenkt å bruke 1 stk panel i hver side som
Front høyttaler—centerhøyttaler—bak høyttaler i et kino system
Det har da vist seg at disse panelene har forbløffende egenskaper
i et front system når de er stablet 2og2 i høyden
Frekvens området på panelene alene er 200hz til 20000hz>
Eller 25hz til 20000hz for komplett inklusiv bass.
Da panelene har meget gode transient egenskaper
Setter de litt krav til et godt bass element
Vi har valgt Seas Prestisje eller Exel .
En kan velge aktiv filter og bass forsterker
Jeg har hatt gleden av å få lytte til Tor sitt nye elektrostatprosjekt. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til elektrostater. Kan ikke skryte av å ha hørt så mange, men noen har det blitt opp i gjennom årene. Jeg syns ofte elektrostater har en klangfarge som virker litt unaturlig. Det liker jeg ikke. Mistenker at det er det matrialet som panelene er laget av, som gir denne klangen. Denne oppfatningen av elektrostater preger sikkert meg når jeg skal lytte til noe nytt. Mitt eget anlegg, Mark Levinson No 432 forsterker, No 326S forforsterker, No 512 cd-spiller, Infinity Prelude Forty høyttalere, Synergistic Research kabler og Tranquility Base og Base XL platformer preger meg også.
Men når Tor satte i gang med pianomusikk på anlegget sitt, glemte jeg både mitt eget anlegg, og min gamle oppfatning om klangen i elektrostater som jeg ikke liker. Her var det bare å senke skuldrene, og nyte. Det første som slo meg var den nydelige klangen i pianoet. Og hvor stille bakgrunnen i lydbildet var. Det som skal være sort, det VAR sort. Jeg fikk umiddelbart følelsen av et meget avslappet lydbilde.
Instrumentene hadde god plass, ingen forstyrret hverandre. Meget ryddig. Stort og luftig. Avstand fra lytteposisjon til høyttaler var litt for stor. Det var helt avgjørende å sitte akkurat i sweetspot for å få det rette stereoperspektivet. Dette skyldtes nok også avstand til høyttalerne. Litt justering på vinkling ville også vært nyttig.
Vi lyttet også til annen musikk, som også ble gjengitt på en fin måte. En gitarsolo la seg foran alt annet, og var til å ta og føle på. Sangstemmer ble gjengitt meget uanstrengt og naturlig. En trompet låt som en trompet (!) Disse panelene har overhode ikke den klangen som jeg har så lett for å mislike. Jeg liker alltid å teste anlegg med litt gammel musikk, fordi jeg spiller mye gammel musikk selv. Også her gjorde panelene en god jobb. Det låt selvsagt litt gammelt, men absolutt til å nyte. Og det at forskjellige innspillinger blir gjengitt forskjellig, er jo et kvalitetsstempel. Hvis alt låter likt, er det noe veldig galt et sted.
Jeg vet ikke hva høyttalerne koster, men det er utvilsomt en tidkrevende jobb å bygge dem. Med en anstendig timepris, og med tanke på lydkvaliteten, vil jeg tippe at den blir ganske dyr.
05.05.2015
Egil Andreassen
En annen Lytter sa etter å ha hørt på våre Martin Logan Quest og så på 505 dobbel
Sitat: Det var som å fjerne et ullteppe
15.08.15
Siden dette er det er gjort en del rettelser med plaseringer og vinkling.med godt resultat.
ERaudio NORGE